Ну, сбивать-то их было за что. Это в зону СССР они не входили, а над Северным Вьетнамом летали, т.е. границы нарушали. Другое дело, что сбить его во Вьетнаме не удалось, хотя хотелось.
Ну, сбивать-то их было за что. Это в зону СССР они не входили, а над Северным Вьетнамом летали, т.е. границы нарушали. Другое дело, что сбить его во Вьетнаме не удалось, хотя хотелось.
А Вы упускаете из виду тот факт, что этот СР-71 шел над С.Вьетнамом уже обратным путем. Т. е., он уже прошел этим путем в одну сторону, и в этот раз, когда его обстреляли, тем же путем возвращался. Короче говоря, он уже был "под колпаком" у ПВО СРВ.
P.S. А откуда Вы знаете скорость и высоту СР-71 в том полете?
Кто ж думал, что ракеты могут достать?
Отчет о полете ВХ6734 30.10.67 есть в и-нете: - "The second incident, two days later, on the 18th mission, was the closest an OXCART aircraft ever came to being shot down. Sullivan again was the pilot. On the first pass between Hanoi and Haiphong, radar tracking detected two SAM sites preparing to launch, but neither did. On the second pass toward Hanoi and Haiphong from the west, at least six missiles were fired from sites around the capital. The A-12 was flying at Mach 3.1 at 84,000 feet. Looking out the rear-view periscope, Sullivan reported seeing six vapor trails go up to about 90,000 feet behind the aircraft, arc over, and begin converging on it. He saw four missiles—one as close as 100 to 200 yards away—and three detonations behind the A-12. Six missile contrails appeared on mission photography.
A post-flight inspection at Kadena found that a piece of metal, probably debris from an exploded missile, had penetrated the lower right wing and lodged near the fuel tank. A BLACK SHIELD officer at Kadena noted that the A-12 pilots were “showing considerable anxiety about overflying this area before we get some answers.” Helms ordered that missions be temporarily suspended. None was flown until 8 December. It and the following one two days later photographed the Cambodia-Laos-South Vietnam triborder area and were not sent over the North."
Вот материал про проблемы перехвата SR-71 Миг-25-м.
http://www.wvi.com/~sr71webmaster/mig25.html