Вся информация из западных источников. Насколько помню первоисточник выглядел так: (в некоторых упоминается 1961 год, что вероятно уже признак эффекта "испорченного телефона")

While West was thus suffering one mismatch after the other, the Communists continuously suffered defection of their pilots. In one of the least well known similar incidents, in 1963, a disappointed Soviet pilot flew his Su-9 interceptor to Abadan, in Iran. Only very scetchy details about this incident are known even today, but the plane and the pilot were picked up by officers of the – meanwhile – Foreign Technology Division (FTD), as the ATIC - now under US Air Force Systems Command, but directly controlled by Pentagon - was renamed in 1961. After being disassembled within 24 hours the Su-9 was transported to the USA, while the pilot followed shortly after. Almost certainly this was one of main factors which lead to a relatively early retirement of the Su-9 interceptor from active service.
Помнится, пару лет назад обсуждали этот момент, полки имевшие на вооружении Су-9 тогда на Кавказе имелись, и помнится по расчётам и дальности полёта до Абадана в теории даже хватало...но посмотрите на карту...если уж и был лётчик "несогласен с режимом", и всё же решил "махнуть" в Иран, то какого он "пилил" до самого Абадана (?) Не говоря уже о других деталях...так что вероятнее тип ЛА совсем не тот, да и лётчик "коммунист" не советский был...